środa, 21 kwietnia 2010

Robert J. Sawyer: Neandertalska paralaksa (trylogia)



Informacje ogólne
Tytuły: Hominidzi, Ludzie, Hybrydy
Wydawca: Solaris
Rok wydania: 2007, 2007, 2008
Liczba stron: 376, 380, 376
Wymiary: 125 x 195 mm
ISBN: 978-83-89951-80-9, 978-83-89951-81-6, 978-83-89951-82-3
Oprawa: miękka
Tytuł oryginału: Hominids, Humans, Hybrids

Ocena*
ocena ogólna: 4+/6
fabula: 4/6
stopień wciągania: 5/6
uczucie własne: 4+/6


Po książkę Hominidzi sięgnęłam ponieważ Ł dostał na gwiazdkę w 2007 roku. Pierwsza część błyskawicznie mnie wciągnęła i ogólnie mi się bardzo podobała. Z wielkim zapałem sięgnęłam po następną (Ł dostał 2 części tej trylogii), która także mi się podobała, ale już nie tak bardzo. Mimo to z niecierpliwością czekałam na premierę trzeciej części, która na dokładkę się przesuwała w bliżej nieokreśloną przyszłość. Wreszcie po bardzo długim oczekiwaniu udało mi się zakupić Hybrydy (tak, zakupić, co u mnie zdecydowana rzadkość). Niestety okazało się, że jest to najgorsza część trylogii, gdyby taka była pierwsza to nie czytałabym dalej...

Pomysł na świat powieści jest dość nietypowy: cała opowieść zaczyna się w momencie, kiedy para neandertalskich naukowców odkrywa bramę między ich światem a naszym. Okazuje się, że u nich homo sapiens sapiens wymarł, zaś rozwinęli się neandertalczycy...
Pierwszy tom opowiada o przygodach neandertalskiego naukowca w naszym świecie, drugi przybliża nam bardziej społeczeństwo Neandertalczyków, które jest bardzo... patrialchalne: mimo, że teoretycznie płcie są równe, to kobiety zmuszone są mieszkać razem w "miastach", zaś mężczyźni mieszkają osobno rozrzuceni na pozostałym terenie. Każdy mężczyzna i każda kobieta mają po dwoje partnerów: jedno tej samej a drugie innej płci. Partnerzy różnych płci mogą uprawiać seks tylko w określonej porze miesiąca, w pozostałe zaś dni przebywanie ze swoim partnerem przeciwnej płci jest źle widziane... jak dla mnie lekki Orwell, szczególnie, że każdy z Neandertalczyków ma dodatkowo komputerowy wszczep, tzw. "kompana", który rejestruje i przekazuje do centralnego archiwum, każdy jego krok, co wyelminowało w tym społeczeństwie wszelkie przestępstwa.
W trzeciej części mieszana para, mimo niechęci Neandertalskich władz postanawia począć dziecko, co wcale nie jest takie proste, bo oba gatunki różnią się liczbą chromosomów. Poza tym pewien naukowiec z naszego świata chce zabić wszystkich Neandertalczyków, aby ludzie mogli zawładnąć ich planetą, trochę jednak mu nie wychodzi...

Podsumowując jak ktoś znajdzie w bibliotece albo u znajomego, to zachęcam, aby pożyczyć, ale zakup zdecydowanie odradzam, jest wiele książek bardziej wartych posiadania...

*Książki te czytałam jakieś 2 lata temu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...